Friday 5 August 2011

Ketika Cinta Bertasbih


X tengok g cter nie?..rugi2..Bagus sgt2 cter nie...5 bintang(",)

Time : 10.45pm-11.45pm  (siaran ulangan utk org bekerja mcm aku..ngeee)

Filem nie,korang nak tau..di angkat dari novel. Kisah nye.. ada budak nie namanyer Khairul Azzam yang mana seorang mahasiswa Indonesia sedang belajar di Kairo, tepatnya di Universitas Al Azhar. Emm..macam film “Ayat – Ayat Cinta“jugak, film ini memberikan inspirasi bagi kita semua untuk tetap selalu berpegang teguh kepada ajaran agama dalam menemukan  jodoh.

          Then, Mass Azam..(ngee..) dari kuarga susah,terpaksa bekerja untuk menyara ibu dan adik-adik perempuannya di Yogyakarta. Beliau juga adalah seorang aktivis dan mengamalkan Islam dalam hidupnya dan kegigihannya itu telah memikat Eliana yang dilakonkan Alice Sofie Norin, anak duta Indonesia.
          Tapi,die tolak cinta Eliana dan memilih Anna Althafunnisa yang belum pernah dikenalinya. (waduh..)Watak Anna dilakonkan oleh Oki Setiana Dewi. Anna akhirnya bersetuju mengahwini Khairul tapi dengan syarat beliau berjanji tidak akan berpoligami dan menguatkan hujahnya dengan hadis Rasulullah

Pelakon2 nye..gantang bangat..ngeee..




Tadi..filem..now..dh di jadikan drama bersiri lak sempena Bulan Ramadhan yang Mulia ...kat Astro jer..Indo Pek..(",)

Jalan cter makin hebat...xpernah walau 1 episode..mesti ada adegan yang menyayat hati..yang paling
aku suke dlm cter nie..setiap kata2 ..yang diucapkan..begitu menusuk kalbu..

Mengajar aku tentang Cinta..sungguh indah
Boleh aku katakan,..cinta nie..satu kekuatan yang boleh mengubah duri menjadi mawar..
sape2 yang sedih boleh menjadi ria.., yang marah menjadi ramah, mengubah musibah jadi muhibah.

Citer nie..antara karya agung terbaik dalam mendefinasikan cinta dari perspektif islam. Aku tengok sifat-sifat islaminya,setiap kata-kata menyerap ke dalam tubuh, menyentuh hati dan perasaan.Aku boleh rasa..cinta berlandaskan islam itu indah, tidak berat dan tidak menyusahkan penganutnya. Mesej dalam citer nie ringan tapi padat. 

Kena tengok tau..xrugi(",)

1 comment: